Κάπου στην Ευρώπη

Radvanyi Geza

Hungary, 1948

ΣΥΝΟΨΗ

Στο τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, πεινασμένα, άστεγα παιδιά περιπλανιούνται άσκοπα στους δρόμους της Ανατολικής Ευρώπης. Αυτά τα λιμασμένα, εγκαταλειμμένα παιδιά συχνά ενώνονται το ένα με το άλλο και φτιάχνουν συμμορίες. Μια ομάδα, της οποίας ηγείται ο Χόζου, διασταυρώνεται τυχαία με τον Σίμον Πέτερ, έναν μαέστρο, ο οποίος είναι αποκομμένος από τον πόλεμου που μαίνεται μέσα στο βουητό του κάστρου του και περιμένει την επικράτηση της ειρήνης. Τα παιδιά και ο ηλικιωμένος ειλικρινής άνδρας γίνονται φίλοι σταδιακά. Ενώνουν τις δυνάμεις τους για να υπερασπιστούν το κάστρο ενάντια σε μια ομάδα χωρικών που έχουν στραφεί εναντίον τους. Σε μια προσπάθεια να απελευθερώσουν κάποιους από τους συντρόφους τους που βρίσκονται υπό κράτηση, σκοτώνεται ένα παιδί. Μέχρι το τέλος της ταινίας, ο συνθέτης θα έχει λάβει ένα επίσημο γράμμα από τη νέα, δημοκρατική κυβέρνηση που θα κατοχυρώνει πως το κάστρο μπορεί να θεωρηθεί σπίτι για τους μικρούς αλήτες.

ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ

Radványi Géza

Ο Γκέζα Ραντβάνι (του οποίου το όνομα ήταν Γκέζα Γκρόσμιντ) άλλαξε το επώνυμό του παίρνοντας αυτό της μητέρας του πατέρα του. Ο αδελφός του ήταν ο συγγραφέας Σάντορ Μάραι. Ο Γκέζα φον Ραντβάνι εργάστηκε πρώτα του ως δημοσιογράφος, προτού περάσει στον χώρο του σινεμά το 1941. Στις δεκαετίες του ‘50 και του ‘60 ήλπιζε να δημιουργήσει ένα δημοφιλές σινεμά που θα ήταν ανταγωνιστικό με τα στούντιο του Χόλιγουντ, μέσα από ευρωπαϊκές συμπαραγωγές.

Ξεκίνησε στο τέλος της δεκαετίας του ‘40, με τα νεορεαλιστικά δράματα Κάπου στην Ευρώπη και Women Without Names (Γυναίκες δίχως ονόματα) ταινίες που δεν κάνουν υποχωρήσεις στο ζήτημα του πολέμου και της μεταπολεμικής περιόδου. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ‘50, η αλλαγή στο ύφος του Ραντβάνι έγινε εμφανής με τις ταινίες L’Étrange désir de monsieur Bard (Η παράξενη επιθυμία του κυρίου Μπαρντ, 1953) με τον Μισέλ Σιμόν και τη Ζενεβιέβ Πάζ, και –κυρίως– με το επιτυχημένο ριμέικ της ταινίας Mädchen in Uniform (Παρθένες με στολή, 1958) με τις Λίλι Πάλμερ, Μάρτ Μερκαντιέ και την ανερχόμενη τότε Ρόμι Σνάιντερ. Μέσα στην ίδια δεκαετία γύρισε επίσης την ταινία Douze heures d’horloge (Δώδεκα ώρες του ρολογιού, 1959), μια ταινία τρόμου βασισμένη σε ένα σενάριο του διδύμου των Μπουαλώ-Ναρσεγιάκ, με τους Λίνο Βεντούρα και Λωράν Τερζίεφ, όπως και το Mademoiselle Ange (Δεσποινίς Άγγελος, 1959), μια σλάπστικ κωμωδία με τους Ρόμι Σνάιντερ και Ανρί Βιντάλ. Στη δεκαετία του 60, έγινε πιο φιλόδοξος. Οι δύο ταινίες που γύρισε σε φιλμ 70 χιλιοστών, οι Onkel Toms Hütte (Η καλύβα του μπαρμπα-Θωμά, 1965) με τους Μιλέν Ντεμονζό και Ερμπέρ Λομ, και Der Kongreß amüsiert sich (Το Κογκρέσο διασκεδάζει, 1965) με τους Λίλι Πάλμερ, Κουρντ Γιούργκενς, Πολ Μερίς και Φρανσουάζ Αρνούλ, ήταν αμφότερες μάλλον αποτυχημένες. Λίγο καιρό αργότερα, έγραψε το σενάριο για την άκρως επιτυχημένη ταινία L’homme orchestre (Ο άνθρωπος-ορχήστρα, 1970), μια παραγωγή του Λουί ντε Φινές σε σκηνοθεσία Σέρξε Κορμπέρ. Η ταινιά του Das Riesenrad (Η ρόδα του Λούνα Παρκ, 1961) έφτασε στο 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μόσχας και η Καλύβα του μπαρμπα-Θωμά (1965) στο 4ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μόσχας. Η καριέρα του Γκέζα φον Ραντβάνι τελείωσε με το Circus Maximus (1980), μια ταπεινή παραγωγή που γύρισε στην πατρίδα του.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

  • 1940 – Sarajevo
  • 1947 – Valahol Európában with Artúr Somlay and Miklós Gábor
  • 1950 – Women Without Names with Simone Simon and Françoise Rosay
  • 1953 – L’Étrange Désir de monsieur Bard, with Michel Simon and Geneviève Page
  • 1955 – Mädchen ohne Grenzen
  • 1955 – Ingrid – Die Geschichte eines Fotomodells
  • 1957 – Das Schloß in Tirol with Karlheinz Böhm
  • 1958 – Der Arzt von Stalingrad with Mario Adorf, O. E. Hasse and Eva Bartok
  • 1958 – Mädchen in Uniform with Romy Schneider, Lilli Palmer and Marthe Mercadier
  • 1959 – Douze heures d’horloge (fr) with Lino Ventura, Laurent Terzieff and Hannes Messemer
  • 1959 – Mademoiselle Ange (fr) with Romy Schneider and Henri Vidal
  • 1961 – Und sowas nennt sich Leben with Elke Sommer
  • 1961 – Das Riesenrad with Maria Schell
  • 1961 – Diesmal muß es Kaviar sein with Jean Richard, Geneviève Kervine and Senta Berger
  • 1965 – Onkel Toms Hütte with Mylène Demongeot, Herbert Lom and O. W. Fischer
  • 1966 – Congress of Love (de) with Lilli Palmer, Curd Jürgens, Paul Meurisse and Françoise Arnoul
  • 1980 – Circus Maximus with Ági Margittay and Antal Páger

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Radvanyi Geza

Σενάριο: Balazs Bela, Radvanyi Geza, Mariassy Judit

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Barnabas Hegyi

Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Pan Jozsef, Benda Miklos

Μοντάζ: Felix Mariassy

Μουσική: Buday Denes

Βοηθός Σκηνοθέτη: Avis Nohra

Χρώμα: Ασπρόμαυρο

Διάρκεια: 100’

Ηθοποιοί:
Horvath Laci ως Kuksi
Somlay Artur ως Simon Peter pianist
Gabor Miklos ως Hosszu
Banki ως Zsuzsa the girl
GyorgyBardy ως Police Commissioner

Φεστιβάλ / Βραβεία:
1948, Locarno International Film Festival. 2nd prize

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Manda

wikipedia

Grunes.wordpress.com

Imdb

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

European Films For Innovative Audience / Designed by Freelance Creative