Το Μυστήριο του Κώδικα Μαραμπού
Maciej Wojtyszko
Πολωνία, 1979
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ
Κοινωνιολογία, Γλώσσα
ΘΕΜΑΤΑ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
Ο καθένας μας μπορεί να είναι ντεντέκτιβ: Το Μυστήριο του Κώδικα Μαραμπού του Μάτσιε Βοϊτίσκο (Maciej Wojtyszk).

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Θέμα μαθήματος: Ο καθένας μας μπορεί να είναι ντεντέκτιβ: Το Μυστήριο του Κώδικα Μαραμπού του Μάτσιε Βοϊτίσκο (Maciej Wojtyszk).
Σχεδιασμός μαθήματος: Ντορότα Ζαχάρζεφσκα, Ράφαλ Ζουκ
Επίπεδο εκπαίδευσης: Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ΣΤ τάξη
ΔΙάρκεια: 45 λεπτά (συν τον χρόνο προβολής)
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Γενικοί στόχοι:
Βελτίωση τεχνικών ανάγνωσης
Ενίσχυση δεξιοτήτων γραπτού και προφορικού λόγου
Καλλιέργεια της αισθητικής
Ανάπτυξη δεξιοτήτων – οι μαθητές να είναι σε θέση να:
- καταγράψουν το είδος της ταινίας / συνδέσουν το είδος της ταινίας με την αντίστοιχη μουσική και να δικαιολογήσουν την επιλογή της.
- διαβάσουν ένα κομμάτι από το κείμενο του Κώδικα Μαραμπού του Βοϊτίσκο.
- απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με το περιεχόμενο του κειμένου.
- επιλέξουν ένα λογότυπο για το τίτλο του κειμένου και να δικαιολογήσουν την επιλογή τους.
- ολοκληρώσουν το κομμάτι του κειμένου που συζητήθηκε στη διάρκεια του μαθήματος.
- διαμορφώσουν μια γραπτή πρόταση για την πιθανή χρήση του μυστικού κώδικα.
Διδακτικές τεχνικές
- Συζήτηση
- Ανάλυση ταινίας
- Ανάλυση και ερμηνεία κειμένου
- Ομαδική εργασία
Διδακτικά εργαλεία: αποσπάσματα από το Μυστικό του Κώδικα Μαραμπού του Βοϊτίσκο, μια κάρτα εργασίας (συνημμένο νο 1), ένα κουτί μυστηρίου, ένα κλειδί, σχέδια με προτεινόμενους λογότυπους (συνημμένο νο 3), μουσικά κομμάτια, φορητός υπολογιστής, ηχεία, μεταλλικό κουδούνι.
Πορεία Δραστηριοτήτων:
Εισαγωγή: Καλωσόρισμα (Αυτό-παρουσίαση). Εγγραφή του θέματος στον πίνακα . H εργασία εντάσσεται στο αντικείμενο του μαθήματος.
Ποια είδη ταινιών γνωρίζετε (δράσης, κινούμενων σχεδίων, φαντασίας, τρόμου, γουέστερν, θρίλερ, ιστορικές, καταστροφών, κωμωδίες, αστυνομικές, προσωπογραφίες, ντοκιμαντέρ φύσης, ψυχολογικές); Ο/Η εκπαιδευτικός καταγράφει στον πίνακα τις προτάσεις των παιδιών.
Κύριο μέρος: ακρόαση μουσικών κομματιών (κωμωδία, κινούμενα σχέδια, ντοκιμαντέρ φύσης, γουέστερν, ταινία τρόμου).
Εργασία για τους μαθητές: Ακούστε προσεκτικά τη μουσική και σκεφτείτε σε ποιό είδος ταινία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί. Παραδείγματα με είδη ταινιών υπάρχουν γραμμένα στον πίνακα. Συνδυάστε κάθε μουσικό κομμάτι με το κατάλληλο είδος ταινίας. Σηκώστε το χέρι σας για να πείτε τις απαντήσεις σας σας.
Τα παιδιά διαβάζουν δυνατά Το βιβλίο του M. Βοϊτίσκο Το μυστικό του Κώδικα Μαραμπού. Πώς κατασκευάζονται οι ταινίες; Από πού προέρχεται η έμπνευσή τους; Από πού πηγάζει η ιδέα της ταινίας; Γνωρίζετε (από τα βιβλία); Ναι, ωραία τότε θα διαβάσουμε ένα κομμάτι από το κείμενο του Βοϊτίσκο με τίτλο: Το μυστήριο του Κώδικα Μαραμπού (τα παιδιά διαβάζουν κομμάτια από το κείμενο).
Μετά την ανάγνωση: Το μυστήριο του Κώδικα Μαραμπού είναι επίσης μια ταινία κινουμένων σχεδίων που μπορείτε να βρείτε στο διαδίκτυο. Ανάλυση του κειμένου. (Κάρτα εργασίας 1. / Συνημμένο 1.) Οι μαθητές ολοκληρώνουν την εργασία ατομικά, και στη συνέχεια παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους στην τάξη. Η εκπαιδευτικός μαζί με τους μαθητές ελέγχει την ορθότητα των απαντήσεων. Η εκπαιδευτικός ρωτάει τα παιδιά: Τι είδους διήγημα είναι (μια ιστορία εγκλήματος); Ποιά η φύση της εγκληματικής ιστορίας (επίλυση μυστηρίου, ποιός ανακαλύπτει το μυστικό; [ένας ντετέκτιβ]). Θα γίνουμε και εμείς ντετέκτιβ.
Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει το κουτί του μυστηρίου. Τα παιδιά πρέπει να μαντέψουν τι υπάρχει μέσα στο κουτί με βάση τις ενδεικτικές πληροφορίες που τους δόθηκαν για την επίλυση των ερωτημάτων (συνημμένο νο 2). Τα ερωτήματα παρουσιάζονται κάθε πέντε λεπτά (στη διάρκεια όλου του μαθήματος) και ο χρόνος ελέγχεται με το κουδούνι.
Σύνδεση του λογότυπου με το περιεχόμενο του κειμένου στο Μυστήριο του Κώδικα Μαραμπού (γραπτή εργασία). Γνωρίζετε τι είναι ένα λογότυπο; Ποια είναι η χρησιμότητά του; Δώστε μερικά παραδείγματα λογοτύπων που γνωρίζετε. Κοιτάξτε πάλι τον τίτλο του κειμένου. Έχετε μπροστά σας εικόνες (κολλημένες στον πίνακα). Επιλέξτε αυτή που κατά τη γνώμη σας ταιριάζει περισσότερο στη χρησιμότητα ενός λογότυπου (σύμβολο) για αυτό το κείμενο. Δικαιολογείστε την επιλογή σας γράφοντας 4-6 προτάσεις. Οι επιλεγμένες εργασίες θα διαβαστούν δυνατά σε ένα λεπτό. Κολλάμε εικόνες στον πίνακα: ένα σκάκι, ένα ζευγάρι γυαλιά, ένα καπέλο, ένα πανωφόρι, έναν μεγεθυντικό φακό (συνημμένο νο 3).
Δημιουργείστε το δικό σας τέλος. Ανακαλέστε για άλλη μια φορά πώς τελειώνει η ιστορία (μιλάει ένα παιδί).
Κάποια στιγμή, κάθε ζευγάρι (παιδιά που κάθονται στο ίδιο θρανίο) θα γράψουν ένα σημείωμα με κάποια πληροφορία. Η αποστολή σας είναι να γράψετε το δικό σας τέλος (μέχρι έξι προτάσεις), χρησιμοποιώντας αυτή την πληροφορία. Μπορείτε να συζητήσετε μόνο σε ζευγάρια. Έχετε πέντε λεπτά για να το ολοκληρώσετε. Γράψτε ιδέες στο τετράδιό σας. Θα τις διαβάσουμε στην τάξη άμεσα.
Σύνοψη:
Ανακαλύπτουμε το μυστικό που είναι κρυμμένο στο κουτί. Οι μαθητές απαντούν στην ερώτηση: Πού είναι το κλειδί του;
Ελέγχουμε:
Με βάση το σημερινό μάθημα, απαντήστε στην ερώτηση: Τί είναι ένας ντετέκτιβ; Ακούστε τις απαντήσεις των φίλων σας και δώστε νέα πληροφορία, ώστε να μην επαναλάβετε αυτό που έχει ήδη ειπωθεί.
Συνημμένα
Συνημμένο 1.
Κάρτα εργασίας:
Mε βάση Το μυστήριο του Κώδικα Μαραμπού του Βοϊτίσκο, διευκρινίστε:
α) την εποχή της ιστορίας: …………………………………………………………………………….
β) τον τόπο όπου λαμβάνει χώρα η ιστορία: …………………………………………………………………………………………………..
γ) τους ήρωες: ………………………………………………………………………….
δ) το γεγονός που έλαβε χώρα στο απόσπασμα που αναλύθηκε (δύο με τέσσερις προτάσεις)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Συνημμένο. 2
Ερωτήματα:
- Ποιός είναι ο πιο γνωστός μυθιστορηματικός και κινηματογραφικός ντενέκτιβ στην ιστορία;
- Ποιό το όνομα του κεντρικού χαρακτήρα των παγκοσμίου φήμης κινηματογραφικών σειρών κατασκοπείας, στις οποίες κεντρικό ρόλο έπαιξαν οι ηθοποιοί: Σον Κόνερι, Ρότζερ Μουρ, Τίμοθι Ντάλτον και Πιρς Μπρόσναν;
- Μια οπτική συσκευή για την άμεση παρατήρηση μικρών κομματιών.
- Γράψτε τέσσερα χαρακτηριστικά κομμάτια ενδυμάτων ενός κατασκόπου.
- Ένα δημοφιλές όνομα καταφυγίου για μακρόχρονη παραμονή στρατιωτών.
Ενδεικτικές πληροφορίες:
Είναι ένα αντικείμενο καθημερινής χρήσης.
Είναι συνήθως κατασκευασμένο από μέταλλο.
Θα μπορούσε να χωρέσει στο χέρι ενηλίκου.
Είναι ένα γνώρισμα του Αγίου Πέτρου.
Ένας κλέφτης χρησιμοποιεί λοστό, γιατί δεν μπορεί να έχει ένα από αυτά.
Λέξεις για την εργασία: ένας ελέφαντας, ένας εξωγήινος, ένα αυτοκίνητο. Μια παραλία, ένα νησί, ένα μπαλόνι, ένα ηφαίστειο. ένας μάγος, ένα γράμμα, μια πυραμίδα, ένα βιβλίο, ένα ραδιόφωνο.
Συνημμένο 3
Bibliography:
- Wotyszko, Tajemnica szyfru Marabuta, Warszawa 2005.
Książki dobre dla dzieci, https://gwo.pl/ksiazki-dobre-dla-dzieci-p4017 (date of access: 28.08.2017).
Podokazuj w szkole. Scenariusze studenckich lekcji języka polskiego dla szkoły podstawowej, ze wskazówkami metodycznymi nie tylko dla praktykantów, pod redakcją Małgorzaty Frąckiewicz i Marzeny Szyłak z komentarzami Katarzyny Szostak – Król, www.cen.uwb.edu.pl/pobierz.php?file=20131120094101 (date of access: 28.08.2017)
Tajemnica szyfru Marabuta, http://www.nostalgia.pl/tajemnica-szyfru-marabuta, (date of access: 28.08.2017).