ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΔΡΟΜΟΣ

Βούλγαρης Παντελής

Ελλάδα, 1998

ΣΥΝΟΨΗ

Μια σπονδυλωτή ταινία για τρεις ανθρώπους που πορεύονται προς μια οριακή στιγμή στη ζωή τους. Xαρώνειο νόμισμα: ένας αρχαιολόγος, που ο γιος του αυτοκτόνησε στο στρατό, ανακαλύπτει σε μια ανασκαφή έναν τάφο με το λείψανο ενός αξιωματικού των ελληνιστικών χρόνων. H τελευταία νανόχηνα: μια ομάδα ορνιθολόγων πηγαίνει στο Δέλτα του Έβρου για να βρει, με τη βοήθεια ενός ηλικιωμένου θηροφύλακα, την τελευταία νανόχηνα που έχει καταφύγει εκεί. Bιετνάμ: ένας μεσήλικας εργοστασιάρχης, απογοητευμένος, γιατί η γυναίκα του πήρε τα παιδιά τους και τον άφησε, ισοπεδώνει κυριολεκτικά ένα αγροτικό σκυλάδικο.

Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ

Ο Παντελής Βούλγαρης γεννήθηκε στα Πατήσια της Αθήνας στις 23 Οκτωβρίου του 1940 αλλά κατάγεται από τη Σάμο και τη Νάξο. Οι  πρώτες του επαφές με τον κινηματογράφο ξεκίνησαν από τα παιδικά του χρόνια όταν μαζί με τους φίλους του τρέχανε να δούνε τις μεγάλες χολιγουντιανές επιτυχίες της εποχής στο Ηλέκτρα, την Καμέλια, το Λίντο κ.α. Η καταλυτική στιγμή, όμως, που τον στρέφει οριστικά στην σκηνοθεσία ήταν όταν συνάντησε κάτω από το σπίτι του τον σκηνοθέτη Σωκράτη Καψάσκη στη διάρκεια των γυρισμάτων μιας ταινίας του. Το 1960 αποφασίζει να γραφτεί στη Σχολή Σταυράκου για να σπουδάσει κινηματογράφο. Ανάμεσα στους δασκάλους ήταν οι σκηνοθέτες Γρηγόρης Γρηγορίου και Ντίνος Δημόπουλος αλλά και ο θεωρητικός Γιάννης Μπακογιαννόπουλος. Υπήρξε, επίσης, συμφοιτητής με τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο, τον Κώστα Φέρρη, την Τώνια Μαρκετάκη και τον Δήμο Θέο.

Από το 1961 μέχρι το 1965 εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη σε 35 ταινίες της Φίνος Φιλμ. Το 1965 γύρισε την πρώτη του μικρού μήκους ταινία, με τίτλο Ο κλέφτης και την επόμενη χρονιά της επίσης μικρού μήκους Τζίμης ο Τίγρης. Οι αφετηριακές αυτές μικρού μήκους ταινίες θεωρούνται από τις γενέθλιες δημιουργίες του ΝΕΚ, σπουδαίοι πρόλογοι των στόχων και των οραμάτων μιας γενιάς κινηματογραφιστών που πέτυχε την αναγέννηση της εγχώριας κινηματογραφίας.   Το 1971 γύρισε το ντοκιμαντέρ «Ο χορός των τράγων» και την ίδια χρονιά μοντάρισε στο Παρίσι την αντιδικτατορική ταινία «Ce nest quun debut…”». Το 1972 ολοκλήρωσε την ταινία μεγάλου μήκους «Το προξενιό της Άννας» με την οποία αποπειράται με απόλυτη επιτυχία να ανιχνεύσει τις εσωτερικές συγκρούσεις των ταπεινών και καθημερινών ανθρώπων. Το προξενιό της Άννας σημαδεύει την προσωπική του αλλά και την εγχώρια κινηματογραφική πορεία. Το 1974 εξορίστηκε από την χούντα στη Γυάρο. Από το 1975 ως σήμερα, έχει δημιουργήσει πολυβραβευμένες διεθνώς μεγάλου μήκους ταινίες του, έχει γυρίσει ντοκιμαντέρ για την τηλεόραση και έχει σκηνοθετήσει θέατρο.

Ο Παντελής Βούλγαρης είναι από τους ιδρυτές και ένας από τους δυο-τρεις κορυφαίους εκπροσώπους του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου (ΝΕΚ). Κινηματογραφιστής της μοναξιάς, των χαμένων ελπίδων και των πνιγμένων επιθυμιών, με εμφανείς τις νεορεαλιστικές επιρροές, στρέφει το βλέμμα του στη μεταβαλλόμενη ελληνική κοινωνία και στους απλούς, καθημερινούς ανθρώπους, με κατανόηση και ευαισθησία, με αμεσότητα και ειλικρίνεια.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ

1965, Ο ΚΛΕΦΤΗΣ

1966, Ο ΤΖΙΜΗΣ Ο ΤΙΓΡΗΣ

Βραβείο στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης,

Βραβείο των Ελλήνων Κριτικών Κινηματογράφου,

Κρατικό βραβείο (Υπουργείο Βιομηχανίας),

Ειδικό βραβείο για τον ηθοποιό Σπύρο Καλογήρου,

Βραβείο Special TOURS (Γαλλία),

Συμμετείχε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λονδίνου, στο κινηματογραφικό φεστιβάλ του Μόντρεαλ και στο κινηματογραφικό φεστιβάλ Syracuse των ΗΠΑ

ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

1969, Ο ΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΤΡΑΓΩΝ

Βραβείο στο Φεστιβάλ Σύγχρονου Κινηματογράφου,

Ειδικές προβολές στο Μουσείο του ανθρώπου (Γαλλία)

ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ

1975, ΟΙ ΨΑΛΤΕΣ, ντοκιμαντέρ

1975, ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ, ντοκιμαντέρ

1976, ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

1978, ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ, (συμμετοχή στη σειρά, με 7 ντοκιμαντέρ)

1982, Ο ΚΗΠΟΣ ΜΕ ΤΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ, σειρά για την ελληνική τηλεόραση

ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ

1972, ΤΟ ΠΡΟΞΕΝΕΙΟ ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ

Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Βραβείο καλύτερου σκηνοθέτη, β’ γυναικείου ρόλου, ανδρικού ρόλου

Φεστιβάλ του Βερολίνου: FIPRESCI, Βραβεία Otto-Dibelius and OCIC,

Συμμετείχε στα Κινηματογραφικά Φεστιβάλ του Λονδίνου, Βελιγραδίου, Λος Άντζελες, και Νέας Υόρκης

1973, Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΡΩΤΙΚΟΣ

1976, HAPPY DAY

Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Βραβείο καλύτερου σκηνοθέτη, καλύτερης μουσικής, πέντε ειδικά βραβεία για τους ηθοποιούς, βραβείο καλύτερου ήχου, βραβείο των κριτικών κινηματογράφου

1980, ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ

1985, ΠΕΤΡΙΝΑ ΧΡΟΝΙΑ

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερης Σκηνοθεσίας και Καλύτερης Ερμηνείας α΄ Γυναικείου Ρόλου, Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης,

Ειδική Μνεία καλύτερης Γυναικείας ερμηνείας, Φεστιβάλ Βενετίας,

Βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας και καλύτερης μουσικής, Φεστιβάλ Valencia

1988, Η ΦAΝΕΛΛA ΜΕ ΤΟ ΕΝΝΙA

1991, ΗΣΥΧΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

Μνεία από τη Film Festival’s International Protestant Film Jury,

Επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει την Ελλάδα ως καλύτερη ταινία για τα European Film Awards

1995, ΑΚΡΟΠΟΛ

1998, ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΔΡΟΜΟΣ

Κρατικά βραβεία ΥΠΠΟ 1998: Βραβείο καλύτερης ερμηνείας α’ ανδρικού ρόλου (Γιώργος Αρμένης), Καλύτερου Μακιγιάζ, Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

2004, ΝΥΦΕΣ

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Αφιέρωμα στον Ελληνικό Κινηματογράφο, Στρασβούργο, 2006

2009 ΨΥΧΗ ΒΑΘΙΑ

Βραβείο Ήχου και Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής, Βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2010

2013 ΜΙΚΡΑ ΑΓΓΛΙΑ

Η ταινία παρουσιάστηκε στο 45ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, όπου απέσπασε 10 από Κρατικά Βραβεία Ποιότητας ανάμεσα στα οποία και το Βραβείο Ταινίας Μυθοπλασίας

http://www.eoellas.org/2014/01/26/viografiapentelivoulgari/http://www.clproductions.gr/el/directors/voulgarishttps://www.filmfestival.gr/2002/tributes_voulgaris2.php

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθέτης: Παντελής Βούλγαρης

Σενάριο: Παντελής Βούλγαρης, Γιώργος Σκαμπαρδώνης

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Φρέντζος

Σκηνικά – Κοστούμια: Ιουλία Σταυρίδου

Μουσική: Σταμάτης Σπανουδάκης

Λαϊκά τραγούδια: Μάκης Γιαπράκης

Ήχος: Αντώνης Σαμαράς

Μοντάζ: Ντίνος Κατσουρίδης

Παραγωγή:

Οργανισμός Πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης – Θεσσαλονίκη 1997, ALCO FILMS , Ε.Ρ.Τ., Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ)

Χρώμα: Έγχρωμη

Διάρκεια:  118’

Έτος παραγωγής: 1998

Χώρας παραγωγής: Ελλάδα

Ηθοποιοί: Θανάσης Βέγγος – Γιώργος Αρμένης –Δημήτρης Καταλειφός

Βραβεία: Ανδρικής ερμηνείας (Γιώργος Αρμένης) και μακιγιάζ στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας του ΥΠΠΟ (ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ)

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Κολώνας Μπάμπης(εκδ.) Παντελής Βούλγαρης, Αιγόκερως, Εκδότης: Αθήνα, 2002

Γουναρίδου Κική, Representations of Women in the Films of Pantelis Voulgaris: Akropole, The Stone Years, and The Engagement of Anna, Journal of Modern Greek Studies Vol 1 : 1, 2000

Σολδάτος Γιάννης. Ένας Αιώνας Ελληνικού Κινηματογράφου: 1967-2000 Αθήνα, Κοχλίας, 2002

Κινηματογραφική Κριτική: Περιοδικό Σινεμά τχ. 88 Μάρτιος 1998

Κινηματογραφικές Κριτικές: www.camerastyloonline.wordpress.com

Κινηματογραφική Κριτική: Παλαιολόγου Βούλα, Όλα είναι δρόμος, (It’s a long road)  Περιοδικό Κινηματογραφιστής, Νοέμβριος 1997

Κατάλογος 39ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

European Films For Innovative Audience / Designed by Freelance Creative