Προσευχή

Νεοφώτιστος Θανάσης

Ελλάδα, 2014

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ

00:00:10-00:01:20

Η Απόσταση

00:11:5000:13:36

Η Προσευχή

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1η   

ΠΑΡΑΤΗΡΩ

Συσχέτιση:

Έκφραση – Έκθεση Α λυκείου (Εφηβεία)

Έκφραση – Έκθεση Γ λυκείου λυκείου (Ενδοσχολική βία)

Θέματα:

Εφηβεία, «έκθεση», ενδοσχολική βία, σεξουαλική αφύπνιση

1. Γενικές ερωτήσεις:

Α. Χρησιμοποιείστε την αφίσα (εικόνα 1) για να απαντήσετε στα:

Ποια η κεντρική και  ποιες οι επιμέρους ιδέες της ταινίας;

– Που εξελίσσεται η πλοκή;

– Η ταινία είναι εμπνευσμένη από προσωπικά βιώματα του σκηνοθέτη. Τι σημαίνει η λέξη βίωμα;

2. Χαρακτήρες :

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ Α’

– Πατήστε παύση στο 00:00:25¨. Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο κεντρικός ήρωας;  Ποια στοιχεία της κινηματογραφικής γλώσσας «μαρτυρούν» το ρόλου του (κάδρο, ενδυματολογία κ.α.);

– Οι χαρακτήρες τόσο στη λογοτεχνία όσο και στον κινηματογράφο συνήθως ηθογραφούνται  μέσα από τις πράξεις τους αλλά και τις σχέσεις που αναπτύσσουν με τους άλλους ήρωες.  Παρατηρήστε τη σχέση του Βασίλη με τους υπόλοιπους του συμπαίκτες του. Ποιους χαρακτηρισμούς θα αποδίδατε στο Βασίλη;

– Στη διάρκεια της προβολής, τι πιστεύατε ότι είπε ο Βασίλης στην φίλη του;

– Τι είναι αυτό που σας ενόχλησε περισσότερο στη διάρκεια αυτή της σκηνής;

– Στο τέλος της σκηνής εμφανίζεται ο Δημήτρης. Θα μπορούσε να είναι ένας από τους στόχους του Βασίλη. Άραγε πώς να αισθάνεται; Είναι όμως; Πιστεύετε ότι έχει βρεθεί στη θέση του θύματος ή του θύτη;

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ Β΄

– Ποια είναι η σχέση μαθητών – καθηγητών;

-Τι στοιχεία αποκομίζουμε για τη διάθεση του Δημήτρη από τις εκφράσεις του προσώπου του και τη γλώσσα του σώματος; Κοιτάζει δεξιά και αριστερά, τι αναζητά;

 – Τα συναισθήματα και οι ψυχικές διεργασίες στη διάρκεια της εφηβείας «γιγαντώνονται». Πως ερμηνεύετε τη ψυχοσύνθεση του Δημήτρη; Πιστεύετε ότι η αντίδραση του οφείλεται στο ότι είχε ήδη υποστεί βία;

– Τι πιστεύετε ότι τον φοβίζει περισσότερο; Η βία ή απειλή που δημιουργείται γύρω από αυτήν;

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1η   

ΠΑΡΑΤΗΡΩ

3. Σενάριο

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ Α

Τι θα άλλαζε στη πλοκή του σεναρίου αν στη θέση το θύματος της σκηνής ήταν ο Δημήτρης; Γιατί δεν επεμβαίνει;

– Ποιος είναι ο ρόλος των «θεατών»;

– Ποια μορφή βίας χρησιμοποιεί ο Βασίλης; Με ποιους τρόπους απεικονίζεται η συναισθηματική σύγχυση που χαρακτηρίζει τη νεανική ψυχή; Σε ποιο βαθμό συνέβαλαν τα αντικείμενα που κρατούν οι ήρωες, τα κουστούμια, οι λεπτομέρειες και η τοποθεσία στη διαμόρφωση της σκέψης σας;

– Εξετάστε πραγματικά παραδείγματα ενδοσχολικής βίας εστιάζοντας στον αντίκτυπο που έχει τόσο στα ίδια τα θύματα, όσο και στην κοινωνία.  Ποια φαίνεται να είναι τα θύματα;

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ Β

Τι σχέση έχει αυτή η σκηνή με τον τίτλο;

– Βρισκόμαστε στη ραχοκοκκαλιά, στην κορύφωση δηλαδή, της ταινίας και παρακολουθούμε μια σκηνή που ξεχωρίζει για την πληθωρικότητα της. Γιατί ο σκηνοθέτης επέλεξε να δώσει έμφαση στην συγκεκριμένη χρονική στιγμή της σχολικής καθημερινότητας;

– Αναλογιστείτε άλλες παρόμοιες σκηνές που χρειάστηκε να εκτεθείτε στο κοινό (παρουσίαση μιας εργασίας, αθλητικές δραστηριότητες κ.α.) Ποια ήταν τα συναισθήματα σας;

– Οι λέξεις της προσευχής αναμειγνύονται με τα απαξιωτικά σχόλια που αποδίδουν οι περαστικοί στο Δημήτρη. Τι συναισθήματα σας δημιουργεί ο ιδιαίτερος αυτός συγκερασμός; Θεωρείτε ότι ο συνδυασμός εικόνας – ήχων υποβάλλει τον θεατή σε μια συγκεκριμένη ατμόσφαιρα; Πως θα την περιγράφατε;

– Γιατί πιστεύετε ότι σκηνοθέτης επέλεξε να συμπεριλάβει αυτή τη σκηνή στην ταινία;

Τι πιστεύετε ότι γίνεται στο τέλος;

4. Κινηματογραφική γλώσσα:

ΑΠΟΣΠΑΣΠΑ Α’

–  Πιστεύετε ότι η σχέση που έχουν οι ήρωες μεταξύ τους είναι φιλικές; Πως συμβάλλει η σύνθεση του κάδρου (ο τρόπος που έχουν τοποθετηθεί οι ήρωες, βλ. Manual: shot) στη συγκεκριμένη σκέψη; Ποιες επιλογές του σκηνοθέτη εντείνουν το ασφυκτικό κλίμα που δημιουργείται γύρω από το θύμα;

– Πόσα πλάνα υπάρχουν στη συγκεκριμένη σκηνή και ποια είναι τα είδη τους (βλ.Manual –Shot);

-Πιστεύετε ότι όλοι όσοι συμμετέχουν στα συγκεκριμένα πλάνα είναι επαγγελματίες ηθοποιοί;

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ Β

– Πόσο σημαντική είναι η γλώσσα του σώματος, οι εκφράσεις του προσώπου των περαστικών;

– Ο σκηνοθέτης φαίνεται να δημιουργεί μια προσωπογραφία, επικεντρώνεται στους 2 ήρωες  – βάζει το θεατή στη θέση του κάθε ήρωα (Point of view), χρησιμοποιώντας υποκειμενικά ή κοντινά πλάνα γιατί θέλει να μιλήσει για ανθρώπους και όχι για φαινόμενο. Μπορείτε να εντοπίσετε κάποια από αυτά;  Γιατί πιστεύετε ότι τα επιλέγει; Πότε;

– Ο σκηνοθέτης θέλησε να μιλήσει για ανθρώπους που πάσχουν, δρουν, και αντιδρούν δη στην εφηβεία όπου οι εγκεφαλικές διεργασίες που συμβαίνουν είναι άπειρες και συγχέονται. Με ποια στοιχεία της κινηματογραφικής γλώσσας πιστεύετε ότι εικονοποιούνται τα ψυχοσωματικά συμπτώματα του Δημήτρη; Ποιες πληροφορίες αντλούμε για τις φοβίες του Δημήτρη;

– Η κάμερα πιστεύετε ότι είναι στο χέρι, στηριγμένη σε τρίποδα ή τοποθετημένη σε ράγες; Γιατί;

– Ο κινηματογραφικός χρόνος παραμένει ο ίδιος; Με ποιο τρόπο μεταφερόμαστε στις σκέψεις του σκηνοθέτη;

– Ποιο σκοπό εξυπηρετεί το χτύπημα του κουδουνιού;

-Σε ποια σημεία ο εικονολήπτης επιλέγει τα πολύ κοντινά πλάνα; Τι σηματοδοτούν; (βλ. Manual–Shot);

5. Ιστορικό – Κοινωνικό πλαίσιο:

Α. & Β. ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ

Έχετε δει περιστατικό βίας που να απευθύνεται σε άτομα ή συγκεκριμένες ομάδες (π.χ. ομοφυλόφιλους, μαύρους, Μουσουλμάνους, Εβραίους, γυναίκες, Ρομά κ.α.;) εντός του σχολικού περιβάλλοντος; Πώς αισθάνεστε όταν βλέπετε τέτοια σχόλια; Πώς πιστεύετε πως θα αισθάνονται τα θύματα;

Πιστεύετε ότι ο σκοπός του σκηνοθέτη είναι να μας παρουσίασε μια ταινία εστιασμένη μόνο στην ενδοσχολική βια;

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2η

ΚΡΙΝΩ

Συσχέτιση:

Έκφραση – Έκθεση : ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΡΙΤΙΚΗ 

Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ:

1ο βήμα: Διαβάστε τις παρακάτω κριτικές και συμπληρώστε τον πίνακα ανάλογα με το θέμα που αναφέρονται.

2ο βήμα: Χωριστείτε σε δυο ομάδες ανάλογα με στοιχεία που συλλέξατε στο πίνακα 1  (θετικά ή αρνητικά). Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να δομήσει μια σειρά επιχειρημάτων υπέρ ή κατά της συγκεκριμένης κινηματογραφικής παραγωγής.

2ο βήμα: Γράψτε τη δική σας κριτική.

 ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΕΠΙΕΙΚΕΙΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ ΠΩΣ ΚΑΘΕ ΜΗΝΑ, Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΑ ΑΝΑΡΤΑΤΑΙ ΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ του FACEBOOK, Euforia – European Films for Innovative Audience Development.

ΣΕΝΑΡΙΟ

 

ΤΕΧΝΙΚΗ

ΗΘΟΠΟΙΟΙ

 

ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Αν και αφήνει το παραμυθένιο στοιχείο, ο Θανάσης Νεοφώτιστος δεν εγκαταλείπει εξολοκλήρου το ονειρικό. Συνδυάζει ρεαλισμό και όνειρο για να μιλήσει για περίπλοκα συναισθήματα και καταστάσεις της εφηβικής ηλικίας, αποσπώντας πολύ καλές ερμηνείες από το πρωταγωνιστικό δίδυμο (Χρήστος Καραβέβας, Στέλιος Καραμπίνας). Ιδιαίτερα το παιδί που ερμηνεύει τον Δημήτρη, με πρόσωπο και βλέμμα που στοιχειώνει, θα μπορούσε να έχει λαμπρό μέλλον στον χώρο.

Η Προσευχή είναι μία ταινία που κολλάει στο μυαλό με το έξυπνο τέλος της και μας έκανε να τη σκεφτόμαστε ώρες μετά

Στην «Προσευχή» αποτυπώνονται με αριστοτεχνικό τρόπο οι αμφιβολίες, τα ερωτηματικά, οι φόβοι, οι αναστολές, οι ανασφάλειες που κυριαρχούν στην εφηβική κοινωνία των μαθητών ενός σχολείου. Οι δυο ήρωες αναζητώντας την ταυτότητά τους, μέσα από τη βία, ο ένας θα παίξει με τα όρια του άλλου. Τους δυο βασικούς ρόλους της ταινίας ερμηνεύουν ο Χρήστος Καραβέβας και ο Στέλιος Καραμπίνας.
http://bit.ly/2mPPL47

Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΜΟΥ

Στα +…………………………………………………

Στα – ……………………………………………..

ΒΑΘΜΟΛΟΓΩ

stars

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3η

ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ: Έκφραση – Έκθεση Α’ λυκείου : Εφηβεία – Πρότυπα /Είδωλα

ΔΕΝΤΡΟ ΣΚΕΨΕΩΝ:

Για να καταλάβουμε και να αντιδράσουμε σε οποιαδήποτε μορφή εφηβικής ανησυχίας αξίζει να τη δούμε ως ένα δέντρο με πολλές διακλαδώσεις.
Βήμα 1ο
Χωριστείτε σε 3 ομάδες:
Α. Τα θετικά Β. Οι αδυναμίες Γ. Τα πρότυπα.
Βήμα 2ο
Σχεδιάστε σε χαρτόνι μέτρου ένα δέντρο και σε κάθε ρίζα τοποθετήστε τα χαρακτηριστικά νεανικής ιδιοσυγκρασίας ανάλογα με την ομάδα σας ενώ στα κλαδιά αντιδράσεις που σχετίζονται με αυτά και πιθανές επιπτώσεις κ.α. π.χ. Ρίζα: Οι νέοι κρίνουν. Κλαδί: «Ο Γιάννης δεν μπορεί να διαβάσει σωστά, όλο μπερδεύει τα λόγια του. Είναι άχρηστος».
Βήμα 3ο
Κάθε ομάδα παρουσιάζει τα δέντρα της και τους συμβολισμούς τους στις άλλες δυο ομάδες.

dcd19f83ef7ccc4da12b906332c189c2

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4η
ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ

Με αφορμή τα αποσπάσματα που παρακολουθήσατε και τα «δέντρα» που σχεδιάσατε μέσα από τα οποία επιχειρήσατε να δημιουργήσετε ένα προφίλ της νεανικής ψυχοσύνθεσης ήρθε η ώρα να κατασκευάσετε τη δική σας κινηματογραφική αφήγηση που θέμα θα έχει ένα περιστατικό βίας.

Προσπαθήστε να μεταφέρετε τους στόχους και τα κίνητρα του σκηνοθέτη στο σύγχρονο κοινωνικό πλαίσιο και στις δομές που ισχύουν στις μέρες μας. Πως φαντάζεστε την Προσευχή του 2017;
Βήμα 1ο. Χωριστείτε σε 3 ομάδες ανάλογα με τη σκηνή που θα ασχοληθείτε:

Συμμετέχω – Συναισθάνομαι – Αλλάζω. Στη διάρκεια της προεργασίας, συμπληρώστε το σχεδιάγραμμα που ακολουθεί και σκεφτείτε ποιο σκηνικό χώρο θα επιλέγατε, ποια ενδυμασία/ μακιγιάζ/ μουσική επένδυση θα προτιμούσατε, τι προβλήματα θα αντιμετώπιζαν οι ήρωες;
Τα ρήματα/τίτλοι δεν έχουν επιλεχθεί τυχαία, αφού καθένα από αυτά συμβολίζει μια συμπεριφορά απέναντι στο φαινόμενο της βιας.
Βήμα 2ο. Κατασκευάστε το Story board (βλ.Manuals – Script).
Βήμα 3ο. Ανοίξτε την κάμερα σας, 3-2 -1,ΠΑΜΕ!

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4η
ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ

ΒΗΜΑ 1ο/ΣΚΗΝΗ 1η/ΣΥΜΜΕΤΕΧΩ
α. Μουσική

β. Σενάριο
Ποιος
Που
Πότε
Τι
Πως
ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟ
Τι έχει προηγηθεί της κατάστασης που διερευνούμε
ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Σε τι θα επικεντρωθούμε κατά την αφήγηση

γ. Χώρος
Σε ποιο χώρο αναπτύσσεται η δράση

δ. Πλάνα
ΣΚΗΝΗ 2η/ΣΥΝΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ

α. Μουσική

β. Σενάριο
Ποιος
Που
Πότε
Τι
πως
ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟ
τι έχει προηγηθεί της κατάστασης που διερευνούμε
ΠΡΟΒΛΗΜΑ
σε τι θα επικεντρωθούμε κατά την αφήγηση

γ. Χώρος
Σε ποιο χώρο αναπτύσσεται η δράση

δ. Πλάνο – εικόνα

ΣΚΗΝΗ 3η /ΑΛΛΑΖΩ

Α. μουσική

Β. σενάριο
Ποιος
Που
πότε
Τι
Πως
ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟ
Τι έχει προηγηθεί της κατάστασης που διερευνούμε
ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Σε τι θα επικεντρωθούμε κατά την αφήγηση

Γ. Χώρος
Σε ποιο χώρο αναπτύσσεται η δράση

Δ. πλάνο – εικόνα

ΒΗΜΑ 2ο

1. Δημιουργία Storyboard. Αν έχετε διάθεση για ζωγραφική, πιάστε μολύβι και χαρτί και σχεδιάστε τα πλάνα της κάθε σκηνής (βλ. Manuals: Script). Διαφορετικά, επισκεφτείτε την σελίδα http://www.storyboardthat.com/ για να δημιουργήσετε το σενάριο σας ψηφιακά.

ΧΩΡΟΣ:
ΕΙΔΟΣ ΠΛΑΝΟΥ:
ΔΡΑΣΗ:
ΔΙΑΛΟΓΟΣ:
ΔΙΑΡΚΕΙΑ:
ΗΧΟΣ:
Αρ. Σκηνής: Αρ. Πλάνου:

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

ΓΕΝΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

European Films For Innovative Audience / Designed by Freelance Creative