ΤΟ ΞΥΠΟΛΗΤΟ ΤΑΓΜΑ

ΓΚΡΕΓΚ ΤΑΛΛΑΣ

Ελλάδα, 1955

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

FILM EXTRACTS

Α. 01:06:0001:08:00
Β. 01:10:4601:11:20

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1η 

ΠΑΡΑΤΗΡΩ

ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ:

ΙΣΤΟΡΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: ΕΝΟΤΗΤΑ 45

Έκφραση/ Έκθεση Γυμνασίου – Λυκείου: Ανθρώπινα Δικαιώματα, Πόλεμος/ Ειρήνη

ΘΕΜΑΤΑ ΑΝΑΦΟΡΑΣ

Το παιδί στο Β Παγκόσμιο Πόλεμο

Αλληλεγγύη

1.Γενικές ερωτήσεις:

– Ποιος είναι το θέμα της ταινίας;

– Ποιοι είναι οι κεντρικοί χαρακτήρες;

– Που εξελίσσεται η πλοκή;

– Ποιο είναι το σχέδιο που είχαν καταστρώσει οι μικροί ήρωες;

2. Χαρακτήρες :

Α. ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ:

– Ποια πιστεύετε ότι είναι η σχέση μεταξύ των παιδιών;

– Πιστεύετε ότι ο ήρωας με το μουστάκι είναι μέλος του Ξυπόλητου Τάγματος;  Πατήστε παύση όταν εμφανιστεί ο συγκεκριμένος ήρωας και προσπαθήστε να τον χαρακτηρίσετε. Πόσο σημαντική είναι η γλώσσα του σώματος και οι εκφράσεις του προσώπου του σε αυτές τις λήψεις;

–  Όταν η αποστολή της ομάδας μπαίνει σε εφαρμογή φαίνεται πως κάθε μέλος του Ξυπόλητου Τάγματος επιτελεί ένα σκοπό. Μπορείτε να αποδώσετε έναν χαρακτηρισμό στους ήρωες ανάλογα με το σκοπό αυτό π.χ. τσιλιαδάρος.

– Πιστεύετε ότι όλοι όσοι συμμετέχουν στα συγκεκριμένα πλάνα είναι επαγγελματίες ηθοποιοί;

Β. ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ

– Παρακολουθείστε το απόσπασμα και πατήστε παύση στο 01:10:39. Πιστεύετε ότι η σχέση που έχουν οι ήρωες μεταξύ τους είναι φιλικές; Πως συμβάλλει η σύνθεση του κάδρου (ο τρόπος που έχουν τοποθετηθεί οι ήρωες, βλ. Manual: shot) στη συγκεκριμένη σκέψη;

3. ΠΛΑΝΟ (βλ. γλωσσάρι, Shot):
Α. ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ:
– Από πόσα πλάνα αποτελείται η πρώτη σκηνή; Προσπαθήστε να υπολογίσετε τον αριθμό τους, χειροκροτώντας κάθε φορά που πιστεύετε ότι το πλάνο αλλάζει;
– Σε ποια σημεία της σκηνής η κάμερα δεν παραμένει στατική; Πως ονομάζεται η συγκεκριμένη κίνηση της κάμερας και τι πιστεύετε ότι προσθέτει στα συγκεκριμένα πλάνα;
– Πιστεύετε ότι η κάμερα που χρησιμοποιήθηκε είχε μικρόφωνο ώστε να γίνεται ταυτόχρονη καταγραφή του ήχου;

4. Ιστορικό – Κοινωνικό πλαίσιο:
Α. & Β. ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ
– Ποιο είναι το καθήκον των παιδιών της συγκεκριμένης περιόδου;
– Παρατηρείστε τα κουστούμια, τα αντικείμενα που κρατούν οι ήρωες αλλά και το χώρο. Τι υποδεικνύουν για τις δυσκολίες των παιδιών;
– Πότε κινηματογραφήθηκε η ταινία; Η χρονολογία θεωρείτε ότι επηρεάζει τον τρόπο που τη «διαβάζουμε»;
– Σε ποιο βαθμό συνέβαλαν το σκηνικό, η τοποθεσία, οι λεπτομέρειες και τα κουστούμια στη διαμόρφωση της σκέψης μας; Σκεφτείτε τις πληροφορίες που συζητήσαμε.
– Τι κοινά έχει το Ξυπόλητο τάγμα με μια αντιστασιακή οργάνωση;
– Τι πληροφορίες αποκομίζουμε για την κοινωνική πραγματικότητα της κατοχικής Θεσσαλονίκης και τη ζωή στις μεγαλουπόλεις στη διάρκεια της κατοχής; Ποιες σκηνοθετικές επιλογές ενισχύουν τις απόψεις σας;
Συσχετίστε τις κινηματογραφικές εικόνες με τα χαρακτηριστικά της εποχής από το βιβλίο της ιστορίας (Γ γυμνασίου, Ενότητα 45) που έχετε διαβάσει. Εντοπίστε ομοιότητες και διαφορές.
– Το Ξυπόλητο τάγμα περιέχει νεορεαλιστικά στοιχεία. Μήπως μπορείτε να ανακαλύψετε κάποια από αυτά. Για να δούμε ποιος είναι πιο παρατηρητικός!

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2η 

ΣΥΜΜΕΤΕΧΩ

ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ:

ΕΚΦΡΑΣΗ-ΕΚΘΕΣΗ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΕΝΟΤΗΤΑ 6: ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ

Στο ξυπόλητο τάγμα τα παιδιά μοιράζουν δέματα περίθαλψης σε όσους τα έχουν ανάγκη ως κίνηση αλληλεγγύης.

Αναλογιστείτε τι θα συνέβαινε αν στην εκδρομή που διοργανώνετε κάποιοι από τους συμμαθητές σας δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να συμμετάσχουν; Καταστρώστε ένα σχέδιο δράσης που θα αποφέρει έσοδα στο σχολικό ταμείο πχ. μια έκθεση με κινηματογραφικές αφίσες εμπνευσμένες από το Ξυπόλητο τάγμα

  • Απομονώστε στιγμιότυπα (βλ. εικόνα 1) από τα αποσπάσματα που παρακολουθήσατε και δημιουργείστε τις δικές σας αφίσες.
  • Αν είστε φαν της ψηφιακής ζωγραφικής μπορείτε να περιηγηθείτε στο www.postermywall.com  και αφού επιλέξετε την κατηγορία που προχωρήσετε στο σχεδιασμό της αφίσας (βλ. παράρτημα).
  • Αν πάλι είστε λάτρεις του πινέλου, παρατηρείστε τις λεπτομέρειες της παρακάτω αφίσας (βλ. εικόνα 2). Ανήκει στη συλλογή Hellafi. Μια σειρά με αφίσες μεγάλων διαστάσεων γνωστές, ως γιγαντοαφίσες, που κοσμούσαν τη δεκαετία του 1950 και 1960, τις προσόψεις των ελληνικών κινηματογράφων.
  • Για να σχεδιάσετε μια γιγαντοαφίσα :

– Ξεκινήστε από τα 3 στοιχεία, πρόσωπα, φόντο, γράμματα.

– Βάλτε τα ονόματα δυο πρωταγωνιστών.

– Προτιμήστε το λευκό χρώμα για το περίγραμμα γύρω από τα ονόματα και τους                          τίτλους  και για τα πρόσωπα μπλε, πράσινο, κάτασπρο και καφέ.

  1. ΓΙΑΝΤΟΑΦΙΣΑ

images 1

2. Στιγμιότυπο

ksypolito-tagma17

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ  3η 

ΚΡΙΝΩ

ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ:

Νεοελληνική Γλώσσα Β γυμνασίου : Ενότητα 2η

Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΤΕ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ, ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΤΕ ΝΑ ΓΡΑΨΕΤΕ ΤΗ ΔΙΚΗ ΣΑΣ ΚΡΙΤΙΚΗ.

ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΕΠΙΕΙΚΕΙΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ ΠΩΣ ΚΑΘΕ ΜΗΝΑ, Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΑ ΑΝΑΡΤΑΤΑΙ ΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ του FACEBOOK, Euforia – European Films for Innovative Audience Development.

Στιγμιότυπο οθόνης (20)

ΚΡΙΤΙΚΕΣ

ΠΗΓΗ: http://www.neanikoplano.gr/content

Δημήτρης Σπύρου,
Διάφορα κείμενα για τον Παιδικό και
Νεανικό Κινηματογράφο
Το ξυπόλητο τάγμα του Γκρεγκ Τάλλας

Το φιλμ γυρίστηκε με πραγματικό ρεαλισμό και κινηματογραφική ακρίβεια που του προσδίδει μια δραματική δύναμη, ανάλογη με τα καλύτερα του είδους του όπως : την ιταλική Ρώμη Ανοχύρωτη Πόλη, τη γαλλική Μάχη των Σιδηροδρόμων, τη βρετανική Νίκη της Ερήμου και την αμερικανική Η Δυναμική Γυναίκα (…).

Ενώ διαθέτει μόνο δύο επαγγελματίες ηθοποιούς, το Ξυπόλητο Τάγμα είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα κινηματογραφικής ευφυΐας, παιδικών ταλέντων και εμπειρίας εκτελέσεως.

Cue 29-5-1954

Χθες είχε πρεμιέρα στον κινηματογράφο Γκλόουμπ, η ταινία με τον επιτυχημένο τίτλο Ξυπόλητο Τάγμα. Ένα φιλμ γεμάτο ειλικρίνεια και άξιο κάθε σεβασμού!

New York Times  29-5-1954

Μια από τις καλύτερες ταινίες του εξωτερικού που ήρθαν στη χώρα μας…Η υπόθεση κερδίζει πολλά από την αξιοσημείωτη παραγωγική εργασία του κ. Γρηγορίου Τάλλας, Αμερικανού, και του αξίζουν έπαινοι που κατόρθωσε να μεταβάλλει τα Ελληνόπουλα, που ήσαν, όλα άπειρα από ηθοποιία, σε έμπειρους ηθοποιούς (…). Οφείλουμε ευχαριστίες στην ικανή διεύθυνση του κ. Τάλλας.

Harrison’sReports 29-5-1954

Από την πρώτη σκηνή μέχρι την τελευταία, ο ρεαλισμός είναι το χαρακτηριστικό του φιλμ. Από την πρώτη στιγμή κυριαρχούν τα πόδια –γυμνά πόδια– που κινούνται κατά μήκος της οθόνης όπως οι κυνηγημένοι ποντικοί. Με μια προφανώς ανεξάντλητη ενεργητικότητα τα πόδια, και η υπόθεση, κινούνται συνεχώς καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας.

Les Angeles Times 12-6-1954

Το Ξυπόλητο Τάγμα ανήκει στο είδος των εισαγωγών από το εξωτερικό που υπερηφανεύονται για την αυθεντικότητά τους και το στεγνό ρεαλισμό τους (…). Οι γνώσεις του φακού που διαθέτει καθίστανται προφανείς από τον τρόπο που συλλαμβάνει την αίσθηση της πόλης και των ανθρώπων. Στη φωτογραφία συμβάλλει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και ο Μιχάλης Γαζιάδης, που έχει συλλάβει πολυάριθμα θέματα που θυμίζουν ζωγραφική.

DailyVariet (Hollywood) 12-6-1954

Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ είπε κάποτε ότι αν μπορούσε θα απαλλασσόταν εντελώς από τους επαγγελματίες ηθοποιούς. Ίσως αυτό που εννοούσε αποδεικνύεται τώρα από το Ξυπόλητο Τάγμα (…). Μέχρι τώρα, ο Ελληνικός Κινηματογράφος δεν παρήγαγε τίποτε που να συγκρίνεται με το Ρώμη Ανοχύρωτη Πόλη και τον Κλέφτη Ποδηλάτων, αλλά το Ξυπόλητο Τάγμα είναι συγκινητικό όσο και τα Ιταλικά νεορεαλιστικά φιλμς.

CitizenNews(Hollywood) 12-6-1954

Το Ξυπόλητο Τάγμα ανήκει στο είδος των εισαγωγών από το εξωτερικό που υπερηφανεύονται για την αυθεντικότητά τους και το στεγνό ρεαλισμό τους (…). Οι γνώσεις του φακού που διαθέτει καθίστανται προφανείς από τον τρόπο που συλλαμβάνει την αίσθηση της πόλης και των ανθρώπων. Στη φωτογραφία συμβάλλει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και ο Μιχάλης Γαζιάδης, που έχει συλλάβει πολυάριθμα θέματα που θυμίζουν ζωγραφική.

 DailyVariet (Hollywood) 12-6-1954

Στιγμιότυπο οθόνης (22)

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ  4η

ΠΑΡΑΤΗΡΩ

ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ:

Έκφραση – Έκθεση Α’ λυκείου : Εξειδίκευση

Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός

ΠΙΑΣΤΕ ΔΟΥΛΕΙΑ

ΑΦΟΥ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΤΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΠΟΥ ΕΔΩΣΕ Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ, ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΤΕ ΝΑ ΟΡΓΑΝΩΣΕΤΕ ΤΟ ΓΥΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΠΟΥ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΤΕ:

ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΕΙ Η ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΤΩΝ ΡΟΛΩΝ (βλ.credits), ΠΟΣΗ ΩΡΑ ΘΑ ΔΙΑΡΚΕΣΕΙ ΤΟ ΓΥΡΙΣΜΑ;;;

Το ΞΥΠΟΛΗΤΟ ΤΑΓΜΑ ΣΤΟ 2016.

ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ

«Η εικόνα της Θεσσαλονίκης

το 1952 δεν είχε αλλάξει καθόλου από εκείνη της Κατοχής, γι αυτό δεν χρειάστηκε να στήσω κανένα σκηνικό ή να κάνω κάποια μετατροπή στις όψεις των δρόμων και των κτιρίων της. Μονάχα τη σκηνή με τη “μαύρη αγορά” τη γύρισα όχι στην Θεσσαλονίκη αλλά – για πρακτικούς λόγους – στην Αθήνα, στην περιοχή των φυλακών Αβέρωφ, όπου και λειτουργούσε πραγματικά η “μαύρη αγορά” στην περίοδο της Γερμανικής Κατοχής.(….)

Στην Αθήνα μπορεί να κινηματογραφήσεις μονάχα από τις 8 το πρωί ως τις 2 το μεσημέρι, την υπόλοιπη μέρα έχει ένα ροζ χρώμα η ατμόσφαιρα. Στη Θεσσαλονίκη δεν είχα κανένα πρόβλημα ούτε με το φώς, ούτε με τον ήλιο. Ήταν πολύ καλό το φώς της, πολύ καθαρό (….)

Δεν νομίζω πως είναι καλό που έδειξα την Καμάρα σαν φόντο στην σκηνή με τον Μαυραγορίτη. Ίσως έπρεπε να σεβαστώ το μνημείο και να μην το συνδέσω με αυτήν την εικόνα. Ίσως θα ήταν καλύτερα να την δείξω μόνη της την Καμάρα.

download

Screenshot (21)

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 5

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ  5η

ΤΑΞΙΔΕΥΩ

Η δραστηριότητα ενδείκνυται να συνδυαστεί με την θέαση ολόκληρης της ταινίας

  1. Παρατηρείστε τα τα παρακάτω καρέ και προσπαθήστε να μαντέψετε σε ποια πόλη γυρίστηκε η ταινία; Αναζητείστε στο google πληροφορίες για το παρακάτω μνημείο

Screenshot (23)

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 5η 

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ

Με αφορμή τα αποσπάσματα που παρακολουθήσατε, δημιουργείστε τη δική σας κινηματογραφική σκηνή.

Προσπαθήστε να μεταφέρετε τους στόχους και τα κίνητρα του σκηνοθέτη στο σύγχρονο κοινωνικό πλαίσιο και στις δομές που ισχύουν στις μέρες μας. Πως φαντάζεστε το Ξυπόλητο τάγμα του 2016;

Tips: Ποιοι λόγοι πιστεύετε ότι θα σας οδηγούσαν να συγκροτήσετε μια ομάδα αλληλεγγύης και ποιους στόχους θα έβαζε;

  1. Ξεκινήστε από το Story board (βλ.Manuals – Script). Ποιο σκηνικό χώρο θα επιλέγατε, ποια ενδυμασία/ μακιγιάζ/ μουσική επένδυση θα προτιμούσατε, τι προβλήματα θα αντιμετώπιζαν οι ήρωες;
  2.  Ανοίξτε την κάμερα σας, 3-2 -1,ΠΑΜΕ!
  3.  Δημιουργία Storyboard

Αρ. Σκηνής:                        Αρ. Πλάνου:

ΧΩΡΟΣ:

ΕΙΔΟΣ ΠΛΑΝΟΥ:

ΔΡΑΣΗ:

ΔΙΑΛΟΓΟΣ:

ΔΙΑΡΚΕΙΑ:

ΗΧΟΣ:

ΧΩΡΟΣ:

ΕΙΔΟΣ ΠΛΑΝΟΥ:

ΔΡΑΣΗ:

ΔΙΑΛΟΓΟΣ:

ΔΙΑΡΚΕΙΑ:

ΗΧΟΣ:


ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

ΓΕΝΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

European Films For Innovative Audience / Designed by Freelance Creative