Η επιβάτιδα
Andrzej Munk
Πολωνία, 1963
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΒΑΣΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ: Φαινόμενα στα στρατόπεδα συγκέντρωσης των Ναζί
ΔΕΥΤΕΡΟΝΤΑ ΘΕΜΑΤΑ: Ουμανισμός, Ανθρώπινη συμπεριφορά ενώπιον ακραίων καταστάσεων, Ευθύνη για τις ατομικές επιλογές
Πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=7f1Jt5bDPd0)
ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ:
– Πώς αλλάζει το μήνυμα της ταινίας η αφήγηση της ιστορίας του στρατοπέδου συγκέντρωσης μέσα από τα μάτια μιας Γερμανίδας επιτηρήτριας;
– Είναι η ταινία του Αντρέι Μουνκ μια κριτική για τη συμπεριφορά της Λίζας και ένα «κατηγορώ» για το δικαστικό σύστημα;
– Πώς χτίζεται ο χαρακτήρας της Μάρτας και ποια είναι η λειτουργία της στην ανάπτυξη της πλοκής;
– Ποιος είναι ο ρόλος του Βάλτερ και του κομματιού της ιστορίας που εκτυλίσσεται στο σήμερα, το οποίο είναι στενά συνδεδεμένο μαζί του;
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ
Το στρατόπεδο συγκέντρωσης μέσα από τον φακό ενός ντοκιμαντερίστα
H συνάθροιση ή η τελική αντιπαράθεση
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1η
ΠΡΩΤΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ
- Σε ποιο κινηματογραφικό είδος ανήκει αυτό το απόσπασμα;
- Ποια χαρακτηριστικά του ντοκιμαντέρ μπορεί κανείς να εντοπίσει σ’ αυτό το υλικό;
- Είναι αυτή η σεκάνς απαραίτητη για να καταλάβει την εξέλιξη της πλοκής; Αν όχι, τότε ποια είναι η λειτουργία της;
- Αυτή η σεκάνς παρατηρεί αντικειμενικά ή υποκειμενικά τα πράγματα; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
- Ποιες είναι οι βασικές αρχές που διέπουν τη δομή του υλικού; Πώς συντίθενται τα κάδρα και τι είδους πλάνα χρησιμοποιεί ο σκηνοθέτης; Άραγε αυτή η σεκάνς έχει στόχο να σοκάρει το κοινό με την αναπαράσταση της σκληρότητας στα στρατόπεδα συγκέντρωσης;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2η
ΔΕΥΤΕΡΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ
- Πώς θα περιγράφατε τη σχέση ανάμεσα στη Μάρτα και τη Λίζα σ’ αυτή τη σκηνή; Πώς μεταμορφώνονται οι δυο τους;
- Γιατί αλλάζει η Μάρτα το περιεχόμενο του χαρταετού σε ερωτική επιστολή;
- Τι λόγο ύπαρξης έχει η αλλαγή στη φωνητική έκφρασης της Μάρτα κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης;
- Ποια από τις δύο πρωταγωνίστριες αναδεικνύεται νικήτρια από την αντιπαράθεση και γιατί;
- Η Λίζα μεταχειρίζεται τη Μάρτα απλώς ως κατώτερο ον; Ποια είναι τα συναισθήματά της απέναντι στην κρατούμενη;
- Γιατί δεν παραδέχεται η Λίζα το λάθος της στους ανωτέρους της και καρφώνει τη συνάδελφό της, την Ίνγκα; Ποιος είναι ο στόχος αυτής της σκηνής;
- Γιατί επιλέγει η Λίζα τη Μάρτα, απ’ όλους τους κρατουμένους, για «κατοικίδιό» της;
- Ποια κομμάτια της σκηνής φανερώνουν την αδυναμία της Λίζας και ποια μαρτυρούν τη μανία και την αδιαλλαξία της;
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
Η ταινία του Αντρέι Μουνκ δεν είναι μια τυπική ιστορία για τα στρατόπεδα συγκέντρωσης σαν κι αυτές που έχουμε συνηθίσει. Ο σκηνοθέτης προσφέρει στο κοινό μια νέα, φρέσκια ματιά σ’ αυτό το θέμα. Σε αντίθεση με τις κλασικές ταινίες του είδους, η ταινία δεν παρουσιάζει το Άουσβιτς σαν ένα τοπίο Αποκάλυψης, κάτι που μας είναι τόσο γνώριμο, όπως επίσης δεν δίνει έμφαση στο στοιχείο της εξολόθρευσης, αλλά εστιάζει στην ψυχολογική μάχη ανάμεσα στις δύο γυναίκες: στη Λίζα και στη Μάρτα. Έτσι, δεν είναι τόσο μια ταινία για τον πόλεμο, όσο ένα ψυχολογικό δράμα. Ωστόσο, παρά την τεχνική που ακολουθεί, θα έλεγε κανείς πως η ταινία διαπραγματεύεται το θέμα των στρατοπέδων συγκέντρωσης και του πολέμου με ενδιαφέροντα τρόπο;
Ο σκηνοθέτης αποφεύγει να σοκάρει το κοινό με σκληρότητα ή νατουραλιστική υπερβολή. Η οικονομία των εκφραστικών μέσων, η μετρημένη αφήγηση, οι προσειωμένοι χαρακτήρες και το ρεαλιστικό σκηνικό (η ταινία πράγματι γυρίστηκε σ’ ένα πρώην στρατόπεδο συγκέντρωσης) προσδίδουν στην ταινία του Μουνκ το ύφος ενός ντοκιμαντέρ.
Η Επιβάτιδα είναι μια ταινία που έμεινε ατελής, ανολοκλήρωτη. Για παράδειγμα, όταν η αφήγηση επιστρέφει στο παρόν, η δράση υπονοείται μέσα από φωτογραφίες (freeze frame). Τα γυρίσματα διεκόπησαν λόγω του τραγικού θανάτου του σκηνοθέτη, που σκοτώθηκε όταν βρισκόταν καθ’ οδόν για το Βουτζ, όπου υποτίθεται πως θα έπαιρνε κάποια αντικείμενα για το σκηνικό. Έτσι, ένα κομμάτι των γυρισμάτων που είχε προσχεδιαστεί δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, ενώ ένα κομμάτι από το υπάρχον υλικό δεν ικανοποιούσε τον σκηνοθέτη, ο οποίος ήθελε να ξαναγυρίσει τις συγκεκριμένες σκηνές. Όταν χάθηκε από τη ζωή, κανείς δεν ήθελε να ολοκληρώσει την τταινία. Μετά από πολλούς μήνες, ο επικεφαλής της ομάδας παραγωγής Camera Film Team κατάφερε να πείσει τον φίλο του Μουνκ, τον Βίτολντ Λίζεβιτς, να ενώσει τα κομμάτια του παζλ – και όχι ακριβώς να ολοκληρώσει το έργο.
Πιστεύετε πως ήταν σωστή αυτή η επιλογή; Πρόκειται για μια επιλογή που κατέληξε σε μια ταινία ανολοκλήρωτη και ακρωτηριασμένη ή σ’ ένα γνήσιο αριστούργημα, ακριβώς επειδή είναι ανολοκλήρωτο και, την ίδια στιγμή, αμφίσημο; Ποιος είναι ο «δημιουργός» της ταινίας – ο Αντρέι Μουνκ ή ο Βίτολντ Λίζεβιτς, που ήταν υπεύθυνος για το τελικό αποτέλεσμα; Άραγε η απόφαση να μην γίνουν συμπληρωματικά γυρίσματα στο σήμερα έκανε την ταινία λιγότερο ελκυστική για το κοινό;
ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ
Οι μαθητές πρέπει να χωριστούν σε τρεις ομάδες. Κάθε ομάδα βλέπει ένα κομμάτι της ταινίας. Όλοι οι μαθητές βλέπουν την αρχή της
ΠΡΩΤΟ ΒΗΜΑ
Κάθε ομάδα δουλεύει ξεχωριστά για να φτιάξει ένα ψυχολογικό πορτρέτο της Λίζας με βάση τη σκηνή που παρακολούθησαν. Τα μέλη της ομάδας σκέφτονται τους λόγους για τους οποίους αντέδρασε έτσι ο κεντρικός χαρακτήρας όταν είδε την άγνωστη γυναίκα στο κατάστρωμα του πλοίου. Προσπαθούν να προβλέψουν την εξέλιξη των γεγονότων.
ΔΕΥΤΕΡΟ ΒΗΜΑ
Οι ομάδες συγκρίνουν τα συμπεράσματά τους και τότε όλοι οι μαθητές μαζί προσπαθούν να παρακολουθήσουν την ανάπτυξη του χαρακτήρα, να οπτικοποιήσουν την εξέλιξή της και να κατανοήσουν τα κίνητρά της. Σκέφτονται επίσης το ζήτημα της συλλογικής και ατομικής ευθύνης ενώπιον ακραίων καταστάσεων.
ΤΡΙΤΟ ΒΗΜΑ
Όλη η τάξη βλέπει την ταινία. Αμέσως μετά, ο καθένας / η καθεμία επιβεβαιώνει τις υποθέσεις του / της και γράφει ένα εν συντομία κείμενο όπου κρίνει τη συμπεριφορά της Λίζας και τις ηθικές της επιλογές.