Η γη της Επαγγελίας

Andrzej Wajda

Πολωνία, 1975

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

ΒΑΣΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ: Ιστορία της βιομηχανίας του 19ου αιώνα

ΔΕΥΤΕΡΟΝΤΑ ΘΕΜΑΤΑ: Νεωτερικότητα εναντίον παράδοσης, χωνευτήρι διαφορετικών πολιτισμών σε ένα έθνος, δημιουργία των μεγάλων, βιομηχανικών πόλεων

(πηγή: http://vod.pl/filmy/ziemia-obiecana/s936mgk )

ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ:

-Ποιο είναι το βασικό θέμα της ταινίας;

-Μπορεί να διαχωριστεί σε επιμέρους σημαντικά θέματα;

-Αποδίδει πιστά η ταινία την ατμόσφαιρα μιας βιομηχανικής πόλης του 19ου αιώνα;

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ

A: 1:116:13
B: 1:32:401:37:21
Γ: 1:56:552:02:44

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1η

ΠΡΩΤΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ

– Πώς μοιάζει η αυγή στην πόλη του Βουτζ; Πώς ανταποκρίνεται η μουσική στις εικόνες της πόλης;

-Πώς παρουσιάζεται ο συλλογικός χαρακτήρας, δηλαδή οι κάτοικοι της πόλης;

-Πώς υπαινίσσεται ο Βάιντα πως οι κάτοικοι της πόλης προέρχονται από διαφορετικές πολιτισμικές καταβολές;

-Πώς ξεκίνησε η φιλιά των τριών πρωταγωνιστών και το κοινό τους εγχείρημα;

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2η

ΔΕΥΤΕΡΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ

– Ποιες αποφάσεις του Κάρολ Μποροβιέτσκι, ενός νεαρού Πολωνού ευγενούς, αντικατοπτρίζουν την ηθική του κατάπτωση;

-Διστάζει όταν ετοιμάζεται να πουλήσει την έπαυλη στο Κουρόφ και να μεταφέρει τον πατέρα του στην πόλη; Πώς παρουσιάζεται το Κουρόφ στην ταινία, σε αντίθεση με την πόλη;

-Ποια είναι, κατά την άποψη του πατέρα, η στάση του Κάρολ απέναντι στην παράδοση;

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3η

ΤΡΙΤΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ

-Πώς επιδιώκει ο Μποροβιέτσκι να πετύχει;

-Πώς συμπεριφέρεται ο χαρακτήρας στις γυναίκες; Μπορείτε να βρείτε άλλα παραδείγματα εκμετάλλευσης γυναικών στην ταινία;

-Ποιος είναι ο ρόλος του μοντάζ σε αυτή τη σεκάνς;

-Τι προοιωνίζεται η φωτιά, με οπτικούς όρους; Ποια είναι η λειτουργία των χρωμάτων;

-Τι συμβολίζει η φωτιά στην ταινία;

ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ

ΠΡΩΤΟ ΒΗΜΑ

Οι μαθητές δουλεύουν σε ομάδες, αναλύοντας τα πιο σημαντικά επιχειρήματα από τις κριτικές και προσθέτοντας τα δικά τους επιχειρήματα. Οι εκπρόσωποι της κάθε ομάδας παρουσιάζουν τα συμπεράσματα από τη συζήτηση στην τάξη.

ΔΕΥΤΕΡΟ ΒΗΜΑ

Οι μαθητές γράφουν ένα δοκίμιο σε ένα από τα ακόλουθα θέματα:

  1. Μια πολυ-πολιτισμική πόλη σήμερα
  2. Το τίμημα της επιτυχίας σήμερα

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ

Η Γη της Επαγγελίας (1974) είναι ένα αριστούργημα. Ένα αριστούργημα που έδωσε στον σκηνοθέτη του την πρώτη του υποψηφιότητα για όσκαρ και συνεχίζει να βρίσκεται στις λίστες με τις καλύτερες πολωνικές ταινίες όλων των εποχών. Ωστόσο, αυτό το αριστούργημα είναι κάπως αμφιλεγόμενο. (…) Οι κριτικές του κόμματος υπερασπίστηκαν τον Βάιντα από τα πυρά των εθνικιστών, (…) που κατηγόρησαν τον δημιουργό για προκατάληψη και στάση εχθρική απέναντι στην Πολωνία, ενώ τα περιοδικά που δεν ήταν απλά φερέφωνα εστίασαν αποκλειστικά στις αισθητικές αρετές της ταινίας. Η πολιτική «μάχη για τον Βάιντα» που ξεκίνησε στην Πολωνία δεν επηρέασε δραματικά την υποδοχή της ταινίας στη Δύση, όπου η Γη της Επαγγελίας αντιμετώπισε την κατηγορία του αντισημιτισμού. Η Άννα Νεχρεμπέτσκα, που συμμετείχε μαζί με τους Αντρέι Βάιντα, Βόιτσεκ Ψόνιακ και Μπόλεσλαβ Μιχάλεκ, μεταξύ άλλων, σε μια συνέντευξη τύπου στο Λος Άντζελες πριν από την τελετή των Όσκαρ, ανακαλεί το γεγονός ως εξής: «Μου συνέβη κάτι τρομακτικό κι αστείο μαζί, γιατί το πρόβλημα του αντισημιτισμού στην ταινία έγινε το βασικό κίνητρο για τη συνάντηση. Οι Αγγλοσάξονες κριτικοί εστίασαν στον τρόπο με τον οποίο οι εθνικές και εθνοτικές μειονότητες αναπαρίστανται στην ταινία. Κατ’ αρχάς, βρήκαν το πορτρέτο της πλούσιας Εβραίας, της Λούσι Ζούκερ (Kalina Jędrusik) ιδιαίτερα προβληματικό. Ένας κριτικός των New York Times την περιέγραψε ως μια ιδιαίτερα απωθητική, βδελυρή γυναίκα. Πρόκειται για αντισημιτική ή για αντι-πολωνική ταινία;

Sebastian Jagielski

Το μεγαλείο των σχέσεων μεταξύ ανδρών

Η Γη της Επαγγελίας του Αντρέι Βάιντα σαν ταινία «buddy movie»

(πηγή: http://akademiapolskiegofilmu.pl/en/historia-polskiego-filmu/articles/the-splendour-of-male-relationship/15)

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

ΓΕΝΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

European Films For Innovative Audience / Designed by Freelance Creative