Η γη της επαγγελίας

Wojciech Jerzy Has

Πολωνία, 1964

ΣΥΝΟΨΗ

«Μια κωμωδία εποχής, μια περιπέτεια με ξιφομαχίες, μια ταινία φαντασίας με φαντάσματα, αποκεφαλισμένους άνδρες και στοιχειωμένες πριγκήπισσες»: αυτή ήταν η επίσημη περιγραφή αυτής της εξαιρετικής ταινίας. Ένας νεαρός καπετάνιος της φρουράς του Ισπανού Βασιλιά, ο Αλφόνσε φαν Βορντεν, ταξιδεύει μόνος του στην εξωτική Σιέρα Μορένα. Μια νύχτα, κάπου σ’ ένα σκοτεινό πανδοχείο, γνωρίζει δύο Μαυριτανές πριγκήπισσες που του λένε πως επειδή είναι απόγονος της τρομερής οικογένειας Γκομέλες, έχει επιλεγεί για σπουδαία πράγματα. Ωστόσο, θα πρέπει ν’ αποδείξει το κουράγιο, την αρετή και την τιμή του. Ο Αλφόνσε μπλέκεται σ’ έναν κυκεώνα απίθανων γεγονότων, καταδιώκεται από κρεμασμένους, δαιμονισμένους άνδρες, ενώ τον κυνηγά και η Ιερά Εξέταση. Τελικά, καταφεύγει στο κάστρο ενός μυστηριώδους Καβαλιστή και περνά αρκετές ημέρες ακούγοντας τις παράξενες, αμφιλεγόμενες ιστορίες του για κάποια ακόμα πιο παράξενα συμβάντα αυτού του κόσμου.

Πηγή
www.filmpolski.pl

Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ

Wojciech Jerzy Has

Ο Βόιτσεχ Γέρζι Χας (1925-2000) ήταν σκηνοθέτης και σεναριογράφος του κινηματογράφου και καθηγητής σκηνοθεσίας. Ήταν ένας από τους μεγαλύτερους οραματιστές του πολωνικού σινεμά. Απαιτούσε από το κοινό να συμμετέχει ενεργά στην ερμηνεία των κινηματογραφικών του εικόνων. Σχεδόν κάθε μία από τις λεπταίσθητες οπτικά ταινίες του ήταν μεταφορές από τη λογοτεχνία.

Το 1945 ξεκίνησε τις σπουδές του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Κρακοβίας, όπου σπούδασε στο εργαστήριο του καθηγητή Άιμπις μέχρι το 1947. Ταυτόχρονα σπούδασε στο Ινστιτούτο Κινηματογράφου της Κρακοβίας, απ’ όπου σταμάτησε το 1946, και ξεκίνησε να δουλεύει στο στούντιο παραγωγής. Το διάστημα 1951-1956 εργάστηκε στο στούντιο παραγωγής εκπαιδευτικών ταινιών Educational Film Studio στο Βουτζ, αναλαμβάνοντας την παραγωγή ντοκιμαντέρ, εκπαιδευτικών ταινιών και ταινιών-εγχειριδίων χρήσης. Από το 1955 και στο εξής εργάστηκε στο στούντιο παραγωγής Syrena κι αργότερα στο Iluzjon και στο Kamera (από το 1958). Κατά το διάστημα 1981-87 ήταν ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Rondo. Το διάστημα 1987-89 διετέλεσε μέλος της Επιτροπής Κινηματογράφου της Πολωνίας. Ήταν λέκτορας και καθηγητής στην Ακαδημία Κινηματογράφου του Βουτζ, όπου και διετέλεσε αντι-πρύτανης το διάστημα 1990-96. Επίσης, ήταν ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του στούντιο παραγωγής Indeks που λειτουργούσε στην Ακαδημία Κινηματογράφου του Βουτζ.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

  • 1957: The Noose
  • 1958: Farewells
  • 1959: Roomers
  • 1960: Goodbye to the Past
  • 1961: Gold Dreams
  • 1962: How to Be Loved
  • 1964: The Saragossa Manuscript
  • 1966: The Codes
  • 1968: The Doll
  • 1973: The Hourglass Sanatorium
  • 1982: An Uneventful Story
  • 1984: Write and Fight
  • 1985: Memoirs of a Sinner
  • 1988: The Tribulations of Balthazar Kober

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Πρωτότυπος τίτλος: Rękopis znaleziony w Saragossie

Διεθνής τίτλος: The Saragossa Manuscript

Σκηνοθεσία: Wojciech Jerzy Has

Σενάριο: Tadeusz Kwiatkowski, βασισμένο στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Jan Potocki

Μουσική: Krzysztof Penderecki

Καλλιτεχνική διεύθυνση: Mieczysław Jahoda

Ηθοποιοί:

Zbigniew Cybulski (Alfons van Worden)

Iga Cembrzyńska (Emina, Μαυριτανή πριγκήπισσα)

Joanna Jędryka (Zibelda, Μαυριτανή πριγκήπισσα)

Elżbieta Czyżewska (Frasquetta Salero)

Gustaw Holoubek (Don Pedro Velasquez, μαθηματικός)

Bogumił Kobiela (Senor Toledo)

Leon Niemczyk (Cygan Avadoro)

Beata Tyszkiewicz (Donna Rebecca Uzeda)

Barbara Krafftówna (Camilla de Tormez, θετή μητέρα του Pacheco)

Ludwik Benoit (πατέρας του Pacheco)

Franciszek Pieczka (Pacheco)

Διάρκεια: 177 min (μέρος α’ 98’, μέρος β’ 78’)

Πολωνία, 1964

Χρώμα: Ασπρόμαυρο

ΦΕΣΤΙΒΑΛ / ΒΡΑΒΕΙΑ

1965   Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Εδιμβούργου: Εύφημος Μνεία

1965   Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σαν Σεμπαστιάν – Χρυσό Φτερό (βραβείο του διεθνούς κλαμπ των δημοσιογράφων), βραβείο CIDALC

1969   Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Φανταστικού του Σίτγκες: ειδικό μετάλιο

1971   Βραβείο της ΄Ενωσης Κριτικών της Ισπανίας

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ

Iwona Grodź, Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha Jerzego Hasa, wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008

Zygmunt Kałużyński, “Dziwy w filmie polskim!”, Polityka 1965 Issue 6

Iwona Kolasińska, “Na początku była Księga…”, Kwartalnik Filmowy 1999, Issue 26-27

Maria Malatyńska, “Twórca uwiedziony literaturą? O filmach Wojciecha J. Hasa” Kino 1978, Issue 1

Marcin Maron,  Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, wyd. Universitas, Kraków 2010

Małgorzata Jakubowska, Kryształy czasu. Kino Wojciecha Jerzego Hasa, wyd. UŁ i PWSFTvi T, Łódź 2013

Tadeusz Sobolewski, Wojciech Jerzy Has. Arcydzieła polskiego kina, Wyd. Telewizji Kino Polska

Wojciech J. Has, “Dlaczego właśnie Saragossa?” Ekran 1964, Issue 51

Wojciech Żukrowski, “Zabawa dla mądrych”, Kultura, 1965, Issue 8

http://www.cda.pl/video/11295181

www.filmpolski.pl

http://bit.ly/2hJo1Nd

http://bit.ly/2hJnKdh

http://bit.ly/2gMLXz2

ΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ ΘΥΜΟΥΝΤΑΙ

Ο Βόιτσεχ Γέρζι Χας απαντά στο ερώτημα γιατί δέχτηκε να διασκευάσει το Χειρόγραφο της Σαραγόσα: «Στο βιβλίο του, ο Ποτότσκι μάς προσφέρει ένα αστείο με ξεκάθαρα φιλοσοφικό περιεχόμενο. Το μυθιστόρημα ξεχειλίζει από φαντασία, αλλά έχει επίσης ένα βαθύτερο νόημα. Παρουσιάζει έναν ειρωνικό κόσμο, αποκαλύπτοντας τον μηχανισμό των διαπροσωπικών σχέσεων. ΄Ετσι, υπάρχει ένα παιχνίδι όλο ελαφρότητα και χάρη, αλλά δεν είναι μόνο παιχνίδι. Είναι μια κωμωδία αρκετά πικρή.» (Wojciech J. Has, “Dlaczego właśnie Saragossa?” Ekran 1964, τεύχος 51)

Η Μπάρμπαρα Σας-Ζντορτ μιλά για τις συνθήκες υπό τις οποίες ο Σμπίζεκ Σιμπούλτσκι ανέλαβε τον ρόλο του Αλφόνσε Φαν Βόρντεν: «Τον κεντρικό ανδρικό χαρακτήρα υποτίθεται πως θα υποδυόταν ένας διάσημος Γάλλος ηθοποιός. Λίγο προτού ξεκινήσει το γύρισμα, ο σκηνοθέτης δεν είχε ξεκινήσει ακόμα πρόβες με τους ηθοποιούς. Όταν ξεκίνησε το γύρισμα, συνειδητοποιήσαμε πως αυτός ο νεαρός άνδρας ήταν ανίκανος να εκτελέσει και τα πιο απλά ερμηνευτικά καθήκοντα. Τότε, από καθαρή σύμπτωση, ο Σμπίζεκ Σιμπούλτσκι εμφανίστηκε στο πλατό. Κι έτσι, ο Χας αποφάσισε πως θα του ανέθετε να παίξει τον πρωταγωνιστικό ρόλο»

Ο Φρανσίζεκ Πιέτσκα, που υποδύθηκε τον ρόλο του δαιμονισμένο Πατσέκο, θυμάται τη συμμετοχή του στην ταινία σαν μια μεγάλη τιμή: «Ήμουν τυχερός που συμμετείχα σ’ αυτή την ταινία. Θυμάμαι τον Βόιτσεκ Χας σαν έναν σκηνοθέτη που μπορούν να εμπιστεύονται απόλυτα οι ηθοποιοί. Ήταν πολύ δημιουργικός και είχε τα πάντα προσχεδιασμένα.»

Η Μπάρμπαρα Κραφτόβνα μοιράστηκε κι αυτή με το κοινό τις αναμνήσεις της από τα γυρίσματα της ταινίας: «Η ατμόσφαιρα στο πλατό ήταν υπέροχη και δημιουργική. Σε κάθε σκηνή, σε κάθε συνθήκη στην οποία έπρεπε να σχεδιαστεί μια σύνθεση προσώπων ή καταστάσεων, είχα την εντύπωση πως συμμετείχα στη δημιουργία ενός ζωγραφικού έργου, κάτι που είναι σπάνιο στη ρουτίνα της σκληρής δουλειάς μπροστά στην κάμερα και στους προβολείς.»

Πηγή
www.pisf.pl

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

European Films For Innovative Audience / Designed by Freelance Creative